Будьте в курсе последних событий, подпишитесь на обновления сайта
الأهمية الاستراتيجية لقاعدة”الوطية” – شبكة الاخبار الحصرية
الخميس , 28 مايو 2020

الأهمية الاستراتيجية لقاعدة”الوطية”

قاعدة “الوطية” في ليبيا.. قاعدة أنشأتها القوات الأميركية خلال إنزال الحلفاء في الحرب العالمية الثانية عام 1942.

الأهمية الاستراتيجية لـ”الوطية” بتتلخص في أنها القاعدة العسكرية الثانية من حيث المساحة بعد قاعدة “معيتيقة”.. فهي قاعدة تبلغ مساحتها 50 كم مربع.. والطاقة الاستيعابية لها تتعدى السبعة آلاف جندي، كما تضم هذه القاعدة مطارًا عسكرياً.. يعني اللي يحتلها يمتلك كمان نقطة تفوق جوي.

القاعدة كمان تضاريسها تخليها حصن لوحدها من غير أي دعم اضافي.. نظرا لانّها تضم تضاريس طبيعية محصنة، وعشان كده “حفتر” كان مصمم على البقاء فيها لجعلها قاعدة إمدادات خلفية في غرب البلاد تحسبا لأي معركة.

القاعدة كمان على بعد 140 كم من العاصمة الليبية طرابلس.. واللي يحتلها يقدر ينطلق يعمل عمليات في طرابلس ويرجع ويسيطر عليها لاحقًا.

اللي حصل أن “حفتر” لم كل جنود ومعدات الجيش الوطني الليبي من “الوطية” وانسحب بغتة.. وساب تركيا عن طريق ميليشيا أردوغان الإرهابية تحتلها.

بمجرد ما ميليشيا أرودغان دخلت احتلت القاعدة وفرشت دباباتها ومدرعاتها ومدفعيتها.. راح “حفتر” قاصفهم بواسطة سلاح الجو الليبي.. وكبد أردوغان 90% من قواته تقريبًا.. والباقين محاصرين وبينسحبوا بلا نظام…

مش دي المشكلة.. المشكلة الحقيقية أن دي المرة السابعة أو الثامنة تقريبًا اللي “حفتر” يعمل فيها لأردوغان نفس الكمين.. منهم مثلا 3 مرات في “الوطية” نفسها.. و”أردوغان” يقع فيه عادي!

هو لو دا “الزعيم” والخليفة بتاعهم.. ودا مستوى ذكاؤه.. يا ترى اللي مشغلهم تحت إيده وبياخدوا منه أوامر.. شكلهم إيه؟

يا ترى بيروحوا الحمام لوحدهم.. بيعرفوا يربطوا الجزمة طيب؟

شاهد أيضاً

السيسي اللي الإخوان ضحكوا عليك وفهموك إنه بيتآمر علي فلسطين أرسل مساعدات ومستلزمات طبية لفلسطين وإردوغان اللي فهموك انه الخليفة اللي هيحرر فلسطين أرسل مساعدات ومستلزمات طبية لتل أبيب !!